The Painful Separation
The Painful Separation
Once upon a time, there was a man who was thinking about leaving his Japanese class. He had been strictly following the strategy which his teacher taught him when he joined the class. He kept the strategy on his notebook.
One day, he read the strategy aloud again, “First, learn the grammar formulas and try to apply them to all sentences strictly. Second, try to memorize hiragana and katakana from the first letter through the last letter on the list. You must begin with the first hiragana "あ." Third, try to memorize the kanji from the basic kanji list one by one, and handwrite one kanji 100 times, and repeat the same process with the next one on the list. Do not learn any kanjis other than what you are required to memorize for the exam. Forth, When you read a story, stop and check your dictionary each time you meet a word which you don't know the meaning. Do not continue reading until you look up that word in the dictionary.”
One month later, the man finally said goodbye to Japanese language. It was a painful separation for him.
Menu
苦渋の決別
ある時、日本語クラスを止めることについて考えている男がいた。彼は、そのクラスの入会時に講師から教わった学習戦略に厳格に従ってきた。彼は自分のノートにそれを書き止めていた。
ある日、彼は、その戦略を再度声に出して読み上げてみた。
その一、文法の公式群を学び、それを厳格に全ての文章に適用するべし。
その二、平仮名と片仮名については、リストの最初の文字から始めて、最後の文字まで覚える様に努めるべし。その際には、最初の平仮名である「あ」から始めなければ成らぬ。
その三、漢字については、基本漢字リストからひとつずつ覚えるべく努めるべし。その際には、ひとつの漢字につき、百回手書きし、リストに載っている次の漢字も同様に行うべし。試験対策で覚える様に指定されている漢字以外は学習しては成らぬ。
その四、ストーリーを読む時は、意味の分からない単語に出くわす度に、立ち止まって辞書に当たるべし。その単語を辞書で引くまでは、続きを読んでは成らぬ。
一ヶ月後、結局、男は日本語にさよならを告げた。それは彼にとって、辛い別れであった。
Menu
苦渋の決別:Vocabulary
ある時、日本語クラスを止めることについて考えている男がいた。
苦渋(くじゅう):a pain in your heart, bitterness
決別(けつべつ):parting, saying goodbye to someone or something you loved
苦渋の決別:a painful separation
ある時(あるとき):Once upon a time
日本語(にほんご):Japanese (language)
クラス:a class
止める(やめる):to stop your activity which you have been doing, to quit from you job, school, class, gym, etc.
止めることについて:about quitting (the class)
考える(かんがえる):to think about something, to consider about something
男(おとこ):a man
考えている男:a man who is thinking about it
男がいた:there was a man
彼は、そのクラスの入会時に講師から教わった学習戦略に厳格に従ってきた。彼は自分のノートにそれを書き留めていた。
彼(かれ):he / his / him
入会時(にゅうかいじ):when you register your membership, when you join the class, gym, group, etc.
講師(こうし):an instructor, a lecturer
教える(おしえる):to teach
教わる(おそわる):to be taught
講師から教わる:to learn from an instructor
学習(がくしゅう):learning
戦略(せんりゃく):the strategy
講師から教わった学習戦略:the strategy which you learnt from your instructor
厳格(げんかく):strictly
従う(したがう):to follow, to obey rules
厳格に従う:to follow it strictly
従ってきた(したがってきた):you have been following the rules, methods, etc
自分(じぶん):oneself
自分のノート:one’s notebook (depends on the context, this phrase means “my notebook,” “your notebook,” “his notebook,” “her notebook,” etc.
書く(かく):to write
留める(とめる):to halt, to keep something in your mind
書き留める(かきとめる):to write it on a sheet of paper, or something, and keep it
ある日、彼は、その戦略を再度声に出して読み上げてみた。
その一、文法の公式群を学び、それを厳格に全ての文章に適用するべし。
ある日(あるひ): One day
再度(さいど): again
声(こえ): a voice
出す(だす): to make something out, to pull something out, to push something out, to present something, to send something out, to something out
声に出して: with your voice
読む(よむ): to read
上げる(あげる): to lift something up, to pull something up, to push something up
読み上げる: to read the sentences aloud
声に出して読み上げる: to read the sentences aloud (Redundant? Yes, it is! I’m expressing the feeling, not just a information.)
読み上げてみる: to try to read the sentences aloud
その一、(そのいち、): First of all, .....
文法(ぶんぽう): the grammar
公式(こうしき): a formula(s) (usually, mathematics, electronics, physics, etc. )
群(ぐん): a group, a battery of something, many of something such ants, birds, etc.
郡(ぐん): a county (not related to this story)
学ぶ(まなぶ): to learn
公式群を学ぶ : to learn the set of formulas
厳格(げんかく): strictness
適用(てきよう): an application
厳格に適用する: to apply it to something strictly
するべし: You should do it (old style expression)
その二、平仮名と片仮名については、リストの最初の文字から始めて、最後の文字まで覚える様に努めるべし。その際には、最初の平仮名である「あ」から始めなければ成らぬ。
その二(そのに): Second, ...
平仮名(ひらがな): hiragana
片仮名(かたかな): katakana
平仮名と片仮名については、: Regarding/for/about to hiragana and katakana, .....
リスト:a list(s)
最初(さいしょ):the first one, at the beginning
文字(もじ):a letter, a character
最初の文字から:from the first hiragana or katakana (in his context)
始める(はじめる):to begin
最初の文字から初めて:to begin with the first hiragana or katakana, then ..... (in this context)
最後(さいご):the last one, at the end
最後の文字まで:through the last last hiragana or katakana (in this context)
覚える(おぼえる):to memorize, to remember
様に(ように):as
努める(つとめる):to make effort, to try to do it hard, to work hard
覚える様に努める:to try to memorize it
覚える様に努めるべし:You should try to memorize it
その際(そのさい):when you do it
「あ」から:from the hiragana “あ.”
始めるなければ成らぬ(はじめなければならぬ):you must begin it
その三、漢字については、基本漢字リストからひとつずつ覚えるべく努めるべし。その際には、ひとつの漢字につき、百回手書きし、リストに載っている次の漢字も同様に行うべし。
その三、(そのさん):Third, ...
漢字(かんじ):kanji
基本(きほん):basic
リスト:a list(s)
ひとつ:one
ひとつずつ:one by one
覚える(おぼえる):to memorize, to remember
べく:as (old fashioned expression)
努める(つとめる):to make effort
覚えるべく努める:to try to memorize (old fashioned expression)
努めるべし:You should try to do it, you should make effort
その際(そのさい):when you do it
ひとつの漢字:one kanji character
ひとつの漢字につき:for each kanji
百回(ひゃっかい):a hundred times
手書き(てがき):hand writing
百回手書きする:to handwrite it a hundred times
載る(のる):to be printed on a book, document, news paper, etc.
リストに載っている(りすとにのっている):it’sin the list
リストに載っている漢字:a kanji which is on the list
次(つぎ):the next
リストに載っている次の漢字:the next kanji from the list
同様(どうよう):in the same way
行う(おこなう):to do it, to take action
行うべし:You should do it (old fashioned expression)
試験対策で覚える様に指定されている漢字以外は学習しては成らぬ。
試験(しけん):an exam
対策(たいさく):a step which you take to prepare for an event or problem, an action which you take to solve a problem
試験対策:the preparation for the exam
試験対策で覚える:to memorize something as you are going to take an exam
様(よう):as
指定(してい): an appointment
指定する:to appoint
指定されている:it has been appointed, it is required
指定されている漢字:kanji characters as the requirements
以外(いがい):other than
指定されている漢字以外:other than the kanji which are required
学習(がくしゅう):learning
学習する:to learn
成らぬ(ならぬ):you must not (old fashioned expression)
学習しては成らぬ:You must not learn
指定されている漢字以外は学習しては成らぬ: You must not learn any kanji other than you are required to do it
その四、ストーリーを読む時は、意味の分からない単語に出くわす度に、立ち止まって辞書に当たるべし。その単語を辞書で引くまでは、続きを読んでは成らぬ。
その四(そのよん): Fourth, ....
読む(よむ): to read
時(とき): the time, when ....
ストーリーを読む時: when you read a story
意味(いみ): the meaning
分かる(わかる): You already know it, you understand it
分からない: You don’t know it, you don’t understand it
単語(たんご) a word
意味の分からない単語: a word which you don’t know the meaning of
出くわす(でくわす): to encounter it, to meet someone accidentally
度(たび): a degree, each time
出くわす度 : each time you encounter it
意味の分からない単語に出くわす度に : each time you see a word which you don’t know the meaning of
立つ(たつ): to stand
止まる(とまる): to stop
立ち止まる(たちどまる): to stop because you want or need to do something at the point such as checking the status, reviewing the past, rethinking about the next step, etc.
辞書(じしょ): a dictionary
当たる(あたる): to hit, to bump
辞書に当たる: to check a dictionary
辞書に当たるべし: You should look up the word in your dictionary (old fashioned expression)
引く(ひく): to pull
単語を辞書で引く: to look up a word in a dictionary
辞書を引く: to check your dictionary
辞書で引くまでは、: until you look up it in your dictionary
続く(つづく): to continue
続き(つづき): something that continues, the following sentences (in this context)
読む(よむ): to read
成らぬ(ならぬ): You must not
読んでは成らぬ(よんではならぬ): You must not read it, don’t read it
続きを読んでは成らぬ: do not continue reading it
一ヶ月後、結局、男は日本語にさよならを告げた。それは彼にとって、辛い別れであった。
一ヶ月後(いっかげつご):one month later
結局(けっきょく):as a result, finally
男(おとこ):a man
日本語(にほんご):Japanese (language)
さよなら:Goodbye
告げる(つげる):to tell
日本語にさよならを告げる:to say goodbye to Japanese (language)
彼にとって(かれにとって):for him
辛い(つらい):painful
別れ(わかれ):separation
それは彼にとって辛い別れであった:It was a painful separation for him
Comments
Post a Comment